NordPlus Junior projektas „School Community Greenhouse”
Mokyklos bendruomenės šiltnamio idėja apjungia visas ugdymo pakopas, kviesdama atsigręžti į gamtą, kartu sodinant, auginant ir tyrinėjant augalus, kuriant šiltnamius. Projekto laikotarpis: 2022 – 2024 m.
Projekto „School Community Greenhouse” įgyvendinimo laikotarpiu partneriai tarpusavyje dalijasi savo patirtimi ir žiniomis, kurios tampa pagrindu rengiant bendrą ugdymo programą. Projekto veiklos skirtos visai mokyklos bendruomenei: darželių vaikams, pradinės, pagrindinės ir vidurinės pakopų moksleiviams. Viso projekto įgyvendinimo laikotarpiu skatinamas tarpdalykinis mokytojų bendradarbiavimas, taip pat bendros veiklos, įtraukiančios skirtingų ugdymo pakopų vaikus.
Kiekvienas partneris projekte yra atsakingas už dalijimąsi patirtimi tam tikrose srityse.
Projekto logotipą sukūrė Lasnamäe Gümnaasium mokinė Sofiya Russova.
Pažinimo medis yra projektą koordinuojanti organizacija, atsakinga už technologinių sprendimų taikymo paieškas konstruojant šiltnamius, mokslinius biologijos ir chemijos tyrimų metodus, mokymosi tyrinėjant metodikos pritaikymą vykdant STEAM tyrimus.
Lasnamäe Gümnaasium yra atsakingi už mokslinius metodus, praktinius eksperimentus, tarpdalykinio bendradarbiavimo klausimus, susijusius su šiltnamiais ir sodininkyste.
Krotes Kronvalda Ata pagrindinė mokykla yra atsakinga už metodus, susijusius su sodininkyste, kurie skatina tyrinėjimo kompetencijas ir skirtingų amžiaus grupių (darželio, pradinės ir vidurinės mokyklos) vaikų bendradarbiavimą, taip pat – sveikos gyvensenos klausimus.
Buskerudo vidurinė mokykla yra atsakinga už klausimus, susijusius su organinių atliekų tvarkymu, atsižvelgiant į biocirkuliacinę ekonomiką (organinių išteklių recirkuliacija), ekologinę sodininkystę ir kompostavimą, žemės ūkio procesų pažinimą.
Projektas „School Community Greenhouse” įgyvendinamas 5 etapais:
- Mokytojų tarpusavio dalijimasis patirtimi apie STEAM dalykų mokymo metodus ir būdus dirbant su vaikais. Konkrečių veiklų, susijusių su šiltnamiais ir sodininkyste, kūrimas ir išbandymas. Šiame etape ketinama surengti keturis partnerių susitikimus – po vieną kiekvienoje dalyvaujančioje šalyje.
- Tarpdalykinės STEAM idėjomis grindžiamos edukacinės programos sukūrimas ir įtraukios mokyklos bendruomenės kultūros, grįstos sodininkystės veikla, kūrimas.
- Sukurtos programos išbandymas ir patvirtinimas. Šis etapas suteikia partneriams galimybę pamatyti silpnąsias parengtos programos dalies vietas ir atlikti reikalingus pakeitimus, pataisymus ir patobulinimus.
- Viešinimo veikla.
- Projekto valdymas.
Susitikimas Vilniuje
Pirmasis partnerių susitikimas įvyko 2022 m. spalio 13-17 dienomis Vilniuje. Vizito metu partneriai iš Lietuvos, Latvijos, Estijos bei Norvegijos susipažino vieni su kitais, pasitvirtino detalų projekto darbų planą, dalijosi atsakomybėmis, aptarė skirtingus ugdymo metodus. Taip pat apsilankė dviejuose VU Botanikos soduose, kur pasisėmė įkvėpimo būsimo projekto įgyvendinimui, sudalyvavo aktyviose veiklose su „Pažinimo medžio” vaikais.
Iki kito susitikimo Taline, partneriai kūrė ir išbandė naujus edukacinius metodus, susijusius su augalininkystės veikla, dirbo su mokiniais ir ruošėsi dalytis patirtimi bei atradimais vieni su kitais.
Susitikimas Taline
Susitikimas Amote
Trečiasis partnerių susitikimas įvyko 2023 m. rugpjūčio 23-27 dienomis netoli Drameno esančiame Norvegijos miestelyje Amot, kur įsikūrusi Buskerund vidurinė mokykla.
Susitikimo metu mokytojai lankėsi Buskerund mokyklos žemės ūkio bei sodininkystės departamentuose, galvijų bei žirgų skyriuose, susipažino su skirtingų atliekų, susidarančių mokykloje, kompostavimo principais, šio proceso nauda, šioje srityje mokinių atliekamais tyrimais, taip pat mokykloje taikomais žiedinės ekonomikos principais.
Tradiciškai buvo aplankytas Oslo Botanikos sodas. Mokytojai taip pat nuvyko į Gamtos istorijos muziejų, kuris sužavėjo zoologijos bei klimato kaitos ekspozicijomis. Darbinių sesijų metu projekte dalyvaujantys mokytojai dalijosi savo mokyklose vykdomais tyrimais.
Lietuvos komanda papasakojo, kaip praeitais mokslo metais mokiniams sekėsi konstruoti išmaniuosius šiltnamius, pristatyti juos konferencijose Lietuvoje, taip pat plėtoti trąšų įtakos ridikėlių auginimui tyrimą ir kokie STEAM tyrimai planuojami ateinančiais mokslo metais.
Partneriai iš Estijos pasidalijo, kaip sekasi auginti daržoves jų turimame mokyklos bendruomenės šiltnamyje, džiaugėsi puikiu mokinių įsitraukimu ir motyvacija jame dirbti, papasakojo apie planus tęsti šviesos įtakos augalų auginimui tyrimus.
Kolegos iš Latvijos pristatė mokinių konstruotas augalų laistymo sistemas ir papasakojo apie pasiruošimą būsimam projekto partnerių susitikimui Liepojoje spalio mėnesį.
Susitikimas Krote
Išvykos metu partneriai lankėsi Krotes pagrindinėje mokykloje ir darželyje, stebėjo ir vertino mokyklos 4-H klubo (https://4-h.org/about/) mokinių rengtus projektus susijusius su augalininkyste.
Baigiamasis projekto renginys Vilniuje
NordPlus projekto „School Community Greenhouse” („Mokyklos bendruomenės šiltnamis”) baigiamąjį renginį organizavo projekto koordinatoriai – „Pažinimo medžio” mokykla. Dalyviai iš Latvijos Krotes Kronvaldos pagrindinės mokyklos ir Estijos Lasnamae gimnazijos buvo pakviesti dalyvauti tarptautinėje STEAM savaitėje, kuri vyko balandžio 8-12 d. Vilniuje. Tuo pat metu gimnazijoje taip pat svečiavosi mokiniai ir mokytojai iš Slovakijos ir Rumunijos, o tai tik pastiprino kultūrinių mainų ir tarptautinio bendravimo galimybes.